donderdag 15 april 2010

قطع کردن دست و پای محارب

سزاى كسانى كه با [دوستداران] خدا و پيامبر او مى‏جنگند و در زمين به فساد مى‏كوشند جز اين نيست كه كشته شوند يا بر دار آويخته گردند يا دست و پايشان در خلاف جهت ‏يكديگر بريده شود يا از آن سرزمين تبعيد گردند اين رسوايى آنان در دنياست و در آخرت عذابى بزرگ خواهند داشت. آیه 33 سوره مائده .

إِنَّمَا جَزَاء الَّذِينَ يُحَارِبُونَ اللّهَ وَرَسُولَهُ ... در این آیه سزای کسی که محارب الله و رسولش است این است که کشته شود یا به دار آویخته شود و یا دست و پایش در خلاف جهت یکدیگر قطع شود . شاید برخی فکر کنند که منظور از محارب همانا مبارزه مسلحانه است هر چند اگر چنین هم بود ، قطع کردن دست و پا حکمی بسیار ضد بشری است ، بالاخره جنگ هم قوانین خاص خود را دارد . اما در قرآن حتی به کسی هم که ربا میدهد ، صفت محارب داده شده است .

اى كسانى كه ايمان آورده‏ايد، از خدا پروا كنيد؛ و اگر مؤمنيد، آنچه از ربا باقى مانده است واگذاريد.

(۲۷۸)

و اگر (چنين‏) نكرديد، بدانيد به جنگ با خدا و فرستاده وى‏، برخاسته‏ايد؛ و اگر توبه كنيد، سرمايه‏ هاى شما از خودتان است‏. نه ستم مى‏كنيد و نه ستم مى‏بينيد.

(۲۷۹)


بقره


فَإِن لَّمْ تَفْعَلُواْ فَأْذَنُواْ بِحَرْبٍ مِّنَ اللّهِ وَرَسُولِهِ وَإِن تُبْتُمْ فَلَكُمْ رُؤُوسُ أَمْوَالِكُمْ لاَ تَظْلِمُونَ وَلاَ تُظْل﴿۲۷۹﴾


می بینید که مشخصا در این دو آیه ربا دادن ، به نوعی حرب با الله و رسول است . بنابراین محارب صرفا مخالفت مسلحانه نیست .


Geen opmerkingen:

Een reactie posten